close
تبلیغات در اینترنت
خرید هاست

نظریه پردازی در علوم انسانی


درباره سايت درباره سايت
نواندیشی در افغانستان(Rethinking in Afghanistan)
در عصری که جامعه ما با شروع کردن تلاشی عظیم و خیزشی گسترده بدنبال عصرطلایی گذشته و آینده می باشد ما بر آن شده ایم که با ایجاد پایگاهی در جهت افزایش سطح اطلاعات مدیریتی هموطنان، سهمی هر چند ناچیز در این راستا داشته باشیم. حال که شرایط در کشور عزیزمان افغانستان فراهم است و جوانان و مدیران ما شرایط لازم تحول در ایجاد محیط های کسب و کار امروزین را دارند، باید دلخوش باشیم که آینده با سرعت و شتابی دور از انتظار بهتر از گذشته به مدد خواهد آمد. وبلاگ مذکوردربرگیرنده موضوعات مدیریت، تجارت، رهبری، اقتصاد می باشد. امید که اندکی بتواند برایتان مفید واقع شود. هر نوع انتقادات و پیشنهادات سازنده شما، جهت بهتر شدن محتویات قابل قدراست . مرتضی رضایی

موضوعات موضوعات

مدیریت منابع انسانی

مدیریت اقتصادی و مالی

مدیریت تغییر

مديريت كسب و كار

مدیریت سرمایه و بازار بورس

حکایتها و خواندنی های مدیریتی


آرشيو آرشيو

بهمن 1394

مرداد 1391

تير 1391

خرداد 1391

ارديبهشت 1391

فروردين 1391

اسفند 1390

بهمن 1390

دی 1390

آذر 1390

آبان 1390

مهر 1390

شهريور 1390

مرداد 1390

تير 1390

خرداد 1390


نويسندگان نويسندگان

انجمن علمی مدیریت افغانستان: rezaee23@gmail.com (132)

مرتضی رضایی (0)


جستجوگر پيشرفته سايت





نظریه پردازی در علوم انسانی


متنی که مشاهده می کنید سخنرانی دکتر دانایی فرد در رابطه با نظریه پردازی در علوم انسانی می باشد.

در ابتدا دکتر دانایی فرد با تفکیک سخنان خود به سه بخش تئوری، تئوری پردازی و نقد متدلوژی های موجود به بحث پرداخت و با اشاره به اینکه آغاز تئوری پردازی همزمان با هبوط انسان بر کره ی خاکی بوده گفت: «انسان برای پاسخ به سؤالاتش از طبیعت، هم با خود طبیعت کلنجار رفت، هم با ذهن خودش و مدام سؤال کرد و پاسخ گرفت. پاسخ هایی که می‌گرفت مدام تکرار می کرد و در موارد دیگر نیز به کار می گرفت. آنهایی که جوابی برایش پیدا می‌شد و بعضاً آنهایی که جوابی نمی یافتند در انبان حافظه ی بشر می ماند و تحت عنوان دانش بشری به نسل بعد منتقل می شد.»

وی در ادامه به ذکر برخی تناقضات در دانش بشری پرداخته و گفت: «عده ای به نام دانشمند و دانش پژوه تلاش کردند دانش معتبر را از نامعتبر تشخیص بدهند و معیارهایی برای قضاوت در نظر گرفتند مثل اینکه دانش باید سیستماتیک باشد، نظم و ترتیب داشته باشد، رابطه علی معلولی را بیان کند، متد آن معتبر باشد، عاری از ارزش باشد یعنی عینیت و بی طرفی در آن رعایت شود.» دکتر دانایی فرد استاد دانشگاه تربیت مدرس در بیان تفاوت دانش و علم گفت: «دانشی که معیارهای علمی را رعایت کند و تجربه حسی در آن دخالت داشته باشد را علم می نامیم و علومی که این ویژگی را ندارد دانش نامیده مي‌شوند. دانشی که تجربه حسی در آن دخالت دارد علم است تجربه حسی یعنی آن امر تکرارپذیر است.»

وي در مورد دسته بندی دانشمندان گفت: «عده ای شروع به تئوری سازی کردند که اثباتیون نام داشتند. در گذر زمان عده ای از همین اثباتیون شروع به نقد تئوری‌های موجود کردندکه همان تفسیریون شدند. بعد از تفسیریون انتقادیون آمدند؛ سپس فمینیست ها، تئوریسین های آشوب، پست مدرنسیت ها و.... »

اين مدرس برجسته‌ي دانشگاه در ادامه سخنانش پيرامون تعریفی از تئوری افزود: «تئوری عبارت است از مجموعه ای از روابط بین متغیرها که رفتار یک پدیده را توصیف، تبیین، پیش بینی یا کنترل می کند. اما به نظر بنده کار اصلی تئوری، معنا‌بخشی است. مواد تئوری مفهوم است خود تئوری هم مفهوم است. اين مفاهیم، سازۀ ذهن ماست و ما با آن‌ها رفتارها را بازنمایی می کنیم و در واقع آنها را تبیین می‌کنیم؛ با استفاده از تئوری توصیف می‌کنیم، روابط علی معلولی را تبیین مي‌کنیم، پیش بینی مي‌کنیم و کارهایی از این قبیل. در واقع انسان با تئوری متولد می‌شود با آن زندگی می‌کند با آن می‌میرد. برای مثال در روابط خانوادگی شما مدام تئوری پردازی می کنید، جواب می گیرید، شکست می خورید، اصلاح می کنید و آنچه مسلّم است این که بعضی از این تئوری ها غلط و برخی دیگر صحیح هستند.» وی ادامه داد: « تئوری بقدری ظریف در رفتار ما نفوذ پیدا کرده که از آن مطلع نمی‌شویم. تئوری ها خواه ناخواه در ذات رفتار ما هستند و لزوماً نیازی به اطلاع ما نیست.تبعیت ما از یک تئوری لزوماً به معنای اطلاع ما از آن تئوری نیست. کودکان هم تئوری پردازی می‌کنند. منتها تئوری اندیشمندان تئوری آکادمیک است که دقیق‌تر است و در معرض داوری قرار داده می شود.»

دکتر دانایی فرد پس از اتمام مقدمه درباره‌ي تعریف تئوری، به تعریف دانش علمی پرداخت و گفت: «برای تولید دانش علمی دو رکن مورد نیاز است. عنصر اول: اُبژه ی (موضوع) مورد مطالعه. این اُبژه می‌تواند یک فرآیند، گروه، انسان، جامعه، فرآیند سیاسی، یا حتی ممکن است یک متن باشد. باید آن را بررسی کرد تا به رفتاری رسید و به آن معنا بخشید تا بتوان آن را کنترل، پیش بینی و یا تبیین کرد.»

اين عضو هيات علمي دانشگاه تربیت مدرس در بیان مثال‌هایی برای تفکیک نوع دانشها گفت: « پژوهش کمّی از جمله پیمایش، همبستگی است. نمونه‌ي پژوهش کیفی هم تئوری داده ی بنیاد، یا سازمان نگاری و مردم نگاری یا پژوهش تاریخی است که البته سبقه کمی-کیفی دارد؛ و میکس متد (روش كمي-كيفي) هم از نوع پژوهش ترکیبی است که 140 نوع است.»

وی در تبیین هدف از پژوهش اشاره کرد: «هدف ممکن است تبیین یا توصیف باشد. اُبژه را دستکاری می کنیم، آن را وادار می کنیم تا رفتاری از خود بروز دهد و بسته بندی ابژه و معنای مورد نظر آن‌را با زبان جامعه علمی عرضه می کنیم.» دانایی فرد ادامه داد: «تفاوتی بین نظریه و فرضیه است؛ اگر تئوری درگذر زمان مدام جواب داد، نهایتاً قانون می‌شود. اگر اندیشمندان حقیقت را کشف می‌کردند دانش بشری پویایی نداشت. اگر «تیلور» به حقیقت رسیده بود دیگر «گیدنز» نظریه‌اي برای ارائه نداشت. حکمت الهی تلاش را برای انسان مقرر کرده است و انسان برای رسیدن به حقیقت تلاش می‌کند اما معیاری برای حقیقت در دانش بشری وجود ندارد.»

اين صاحب نظر در حوزه‌ي علوم انساني در پاسخ به این سوال که آیا خلاقیت هم بخشی از مفاهیم تئوری و مواد آن است گفت: «تئوری پردازی یعنی یک تخیل نظام مند. بنابراین خلاقیت ، یا همان تخیل خاستگاه تئوری پردازی است.»وی در ادامه با اشاره به کتاب«اندیشه های بزرگ در مدیریت» اثر «میتسبرگ» تاکید کرد: «تئوری‌پردازی عینی نیست یعنی مانند 2، 2 تا 4 تا عمل نمی‌کند، تئوری‌پردازی رفتار ذهنی شماست. این اندیشمند می‌گوید که اصلاً تفکر در مورد تئوری‌پردازی خطرناک است خودِ میتسبرگ قائل است که تئوری پردازی را نمی‌شود یاد داد.» وي افزود: «استوارتس در کتاب «آن سوی متافیزیک» می گوید: من از منظر فلسفی صحبت می‌کنم و می‌خواهم فرضیه با تئوری سر جای خود بماند. او می‌خواهد ذات و جوهره تئوری را بگوید و این مرزها را بشکند منتها خودش گفته تئوری و فرضیه یعنی این دو را از هم جدا کرده؛ من نیز می خواهم بگویم تئوری هم حالت فرضیه داشته است. بر اساس تئوری ابطال پذیری همه تئوری ها فرضیه هستند.» عضو هيات علمي دانشگاه تربیت مدرس با تبیین این موضوع که دانش‌ها با یکدیگر رابطه علی معلولی دارند گفت: «هر دانشی از دانش دیگر تولید می شود، هر تئوری بر اساس تئوری دیگر تولید می‌شود؛ مثلاً تئوری سکوت سازمانی یکی از تئوری‌های مدیریت است که من از این دانش یک دانش دیگر تولید کردم و آنرا سکوت ملی نامیدم.»

دانایی فرد گفت: «برخی می‌گویند تئوری در علم الاجتماع نمی‌تواند سبقه قانونی داشته باشد شبه قانون است. عده دیگر می گویند نه اصلاً شبه قانون هم نمی‌شود! اصلاً دانش علم الاجتماع به واسطه خاصیت هرمونوتیک دوگانه ای كه هم در سوژه هم در اُبژه وجود دارد امکان پذیر نیست. یک عده دیگر هم می‌گویند که تئوری علمی وجود ندارد؛ دانش روزانه بشر مطرح است چون هیچ دانشی نمی‌توان تولید کرد که یونیورسالیتی باشد. برای همین تفسیریون می گویند درست است که ما نمی‌توانیم دانش جهان شمول تولید کنیم ولی دانشی که تولید می کنیم اصیل است نه این که یک پرسشنامه تولید کرده ایم در سراسر کشور توزیع کرده ایم و از آن نتیجه گیری کنیم.»

وی در تبيين اين موضوع ادامه داد: «میتسبرگ در مقاله خود می پرسد: تئوری چه نیست؟ جواب می گوید: تئوری حقیقت نیست چون قابل ابطال است. می گوید که زمین مسطح بود یک دفعه گفتند زمین کروی است حالا مگر آنهایی که کشتی می ساختند از آن پس کشتی های خود را طور دیگری ساختند؟ تئوری ها حقیقت نیستند و ما بسته به کاربردشان از آنها استفاده می کنیم.» دانایی فرد با تشریح نوع تجربه کاربردی در تئوری پردازی اشاره کرد: « موقعی که شما قیاس می کنید از تجربه مرده استفاده می کنید، آن تجربه در این لحظه رخ نمی دهد، بلکه شما قبلا فلان تجربه را بدست آورده اید، بنابراین تئوری پردازی در ذهن رخ می دهد نه در عالم بیرون. شما با ذهن خود بسته بندی را انجام می دهی بنابراین سبقه عینی ندارد.» دکتر دانایی فرد در بیان این‌که در اندیشه میتسبرگ تئوری به چه چیزی شبیه است گفت: «تئوری یک طیف است، بستگی به قدرت تبیین دارد، یک سری تئوری‌ها قدرت تبیین بیشتری دارند، یک سری سبقه توصیفی دارند تئوری یک طیف است پس می شود یک تایپولوژی ساخت، می شود یک گراند تئوری ساخت. کارل وایک می گوید تئوری برداری سه بخش است: مسئله، خطا و آزمایش و انتخاب، انتخاب مصنوعی. یعنی کارل وایک می گوید این ها بازنمایی است. چیزی که در صفحه رادار می‌آید، بازنمایی واقعیت است نه خود واقعیت. بنابراین همه این سازه هایی که ما در تئوری پردازی خود استفاده می کنیم ، سازه های ذهنی ما و بازنمایی است.»

دانایی فرد ضمن تاکید بر اینکه تئوری سازی چند مرحله‌ای است افزود: «گام اول شناخت موضوع است. برای تشخیص آن به دو تخصص ویژه نیاز داریم: تجربه و دانش نسبت به آن پدیده. کسی می‌تواند موضوع را تشخیص بدهد که خبرگی داشته باشد.» استاد دانایی فرد در ادامه با تفکیک بین سیاست کشورهای جهان سوم با کشورهای صنعتی و تاثیر مستقیم این سیاست‌ها بر ظرفیت فکری جامعه گفت: «متاسفانه روش تحقیق برای همکاران ما در دانشگاه مهم نیست، در حالی که هر استاد دانشگاه باید روش تحقیق را بداند. رمز پیشرفت استادان فوق لیسانس و دکتری در متدولوژی است. شما باید تجربه و دانش را قوی کنید لزوماً نباید مدیر یا رئیس باشید. می‌توانید از تجربه دیگران استفاده کنید.» وي در ادامه با تشریح مبحث تخیل نظام‌مند گفت: «در تخیل نظام مند چه اتفاقی می افتد؟ قیاس و استقرا با هم مخلوط می شود. استقرا یعنی دیدن آیتم های مختلف و قیاس هم یعنی دانش موجود.» دانایی فرد ضمن اشاره به اینکه در کشورهای جهان سوم از استعاره استفاده می شود گفت: « مرحله بعدی در تئوری سازی، مرحله آزمون تئوری است. تئوری باید آزمون بشود؛ یعنی افراد مختلفی آن تئوری را نقد کنند. هر تئوری که بیشتر در باب آن نوشته شود بار فلسفی بیشتری دارد و اثر ارزشمندتری است.» وي افزود: «اگر اجازه تئوری سازی ندهیم یا تئوری‌های جدید داخلی خودمان را نقد نکنیم و یا به تئوری اجازه ندهیم تا آزموده شود طبیعتاً گفتمان انتقادی کاهش پیدا می کند، بازخوردها کم می شود، ناامیدی اجتماعی رخ می دهد و احساس بی‌ازرشی ملی اتفاق می افتد.» اين صاحبنظر در حوزه‌ي علوم انساني با بیان این‌که نقد تئوری‌های گوناگون در رشته های مختلف علوم انسانی به آن علوم عمق و ارزش می‌دهد گفت: «کاهش ظرفیت سیاست ملی، یعنی نظام سیاست هایی را وضع می‌کند که عمق و ارتفاع ندارد و مدام به بن بست می رسد؛ زیرا این نوع سیاست‌ها پخته نیستند. مسلماً سیاستی که حاصل فکرهای مختلف است عمق بیشتری دارد.»

مرتضی رضایی



ارسال شده در : سه شنبه 3 خرداد 1390 - توسط : انجمن علمی مدیریت افغانستان: rezaee23@gmail.com
بازديد : 459 بار نظر دهيد! [ ]

مرتبط باموضوع :



نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

پيوند ها پيوند ها'

تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک

  • خرید وی پی ان

    سرور اختصاصی ایران

    پایان نامه کامپیوتر

    چاپ کاتالوگ چاپ بروشور

    تور آنتالیا

    خرید گیفت کارت ایکس باکس

    صرافی در تورنتو

    انجام تحقیق دانشجویی

    فروشگاه اینترنتی لباس

    خرید جم کلش

    خرید جم کلش رویال

    دانلود پايان نامه ارشد حقوق

    پايان نامه کشاورزي

    طراحی سایت

    دانلود مقاله معماری

    دانلود مقاله معماری

    دانلود مقاله معماری

    دانلود آهنگ جدید

    درج آگهی رایگان

    دانلود پروژه و پایان نامه

    دانلود فیلم

    تصفیه آب معصومی

    عکس نوشته عاشقانه

    خريد تاپ تيشرت شلوار

    کالای خواب

    خرید ساعت مچی

    تور لحظه آخری

    تور کیش

    غذای کنسرو شده

    ویتامین ب 12

    منابع نیاسین

    خشک کن فرش

    متخصصان و دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد قم












  • بک لينک بک لينک
    خرید گیفت کارت ارزان اسپاتیفای استیم
    خرید آنلاین گیفت کارت گوگل پلی با گیفتی دات کام
    خاک پوششی
    تور ارزان کیش لحظه آخری
    هتل های 5 ستاره کیش
    تور کیش از مشهد لحظه آخری
    تور کیش نوروز 95
    دیدنی های جزیره کیش
    بلیط کیش ارزان قیمت
    بلیط پرواز کیش
    خرید گیفت کارت آیتونز و گوگل پلی
    بزرگترین مرکز خرید و فروش گیفت کارت
    تور ارزان کیش نوروز 95